Käyttöohje Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä

Tarvitsetko käyttöoppaan Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä? Alta voit katsoa ja ladata suomenkielisen PDF-oppaan ilmaiseksi. Tällä tuotteella on tällä hetkellä 4 usein kysyttyä kysymystä, 0 kommenttia ja 0 ääntä. Jos tämä ei ole haluamasi käyttöopas, ota meihin yhteyttä.

Onko tuotteessa vika, eikä käyttöoppaasta ole apua? Siirry Repair Café ‑alueelle etsimään ilmaisia korjauspalveluita.

Käyttöohje

Loading…

Svenska
SVERIGE • kundtjänst tel. 0247/445 00 fax 0247/445 09 e-post [email protected] internet www.clasohlson.se
Elcykel Off Course
Art.nr 31-1187, -1, -2, -3
Frågor och svar
I denna folder tar vi upp de vanligaste frågorna som vi får
ang. cykeln. Förfullständig information ber vi dig läsa igenom
bruksanvisningen.
Drivning • Elektronik • Batteri
Motorn driver inte när jag trampar trots att batteri
och display är på, varför?
1. Kontrollera att motorkabeln och övriga kablar/kontakter
som är synliga sitter i ordentligt. Motorkabeln ska vara
hopkopplad så att de två pilarna möts (vid framgaffeln).
Kontrollera även om ärgning finns på kontaktdon/stift.
Vidbehov rengör med kontaktspray.
2. Sensorn som sitter bakom kuggkransen/kedjeskyddet
kan vara förngt ifrån magnetskivan. Försök då dra
magnetskivan närmare sensorn. Sensorn har en röd lampa
som ska blinka i takt med att du trampar. Gör den inte det
krävs en justering. Försök få magnetskivan att ligga
nära och jämnt emot sensorn.
3. Kontrollera kontakterna inne i plastkåpan där tändningen
sitter. Där inne ser du en styrenhet som alla de olika
komponenterna är hopkopplade med. Tryck till alla
kontakterna och prova om drivningen börjat fungera igen.
Obs! Se till att framhjulet är i luften när du utför denna
kontroll! Om du inte lyckas få det att fungera så kan du
slå av tändningen och sätta ihop de 2 vita sladdarna
som sitter på styrenheten (som inte ska sitta ihop), sedan
sätter du på tändning och display. Då ska motorn börja
driva av sig själv i ungefär 8–10 sekunder. Om den gör
det är det högst troligt att det är sensorfel. Obs!Denna
felsökning bör ENDAST göras om du bedömer dig ha
tillräcklig kunskap! Om inte, ber vi dig kontakta din
återförsäljare istället!
4. Hjälper inga av de ovanstående svaren ber vi dig kontakta
återförsäljaren eller vår serviceavdelning. Kontaktuppgifter
till oss finner du på sista sidan!
Displayen på styret går inte igång trots att jag
vridit på batteriet, varför?
1. Kontrollera noga så att displaykabeln är isatt ordentligt
och att pilarna möts på kontakten (kontakten som sitter
en bit under styret). Kontrollera också att batteriet är
intryckt ordentligt i sin hållare och att det är laddat.
2. Om du tar ur batteriet kan du på dess framsida se en
lucka med texten ”Fuse”. Öppna denna med en tunn
skruvmejsel och kontrollera att säkringen är hel och att
säkringshållaren håller stadigt i säkringen. Vid behov byt
ut säkringen.
3. Öppna plastkåpan där tändningen sitter. Den sitter fast
med 4 små stjärnskruvar. Där inne finns en plus- och en
minus-kabel som batteriet dockas ihop med. Kontrollera
att dessa är hopsatta korrekt med styrenheten. Du
kan även skruva av tändningslåset med en stjärnskruv
och kontrollera att kabeln inte släppt på baksidan.
Obs!Denna felsökning bör ENDAST göras om du
bedömer dig ha tillräcklig kunskap! Om inte, ber vi dig
kontakta din återförsäljare istället!
4. Om du fortfarande inte får igång din cykel ber vi dig att
kontakta din återförsäljare.
Motorn driver hackigt, d.v.s. ojämnt, varför?
1. Ställ cykeln på sitt stöd och snurra på båda hjulen i
turordning och kontrollera så att inga bromsklossar går in
i/mot fälgarna eller däcken. Justera bromsklossarna vid
behov.
2. Kontrollera sensorn, se svar 2 på fråga 1.
3. Se svar 3 på fråga 1.
Batteriet laddas inte trots att jag haft det på
laddning i flera timmar och lampan på laddaren
lyser grönt, varför?
1. Mät hur mycket volt det går ut från batteriet om du har ett
mätinstrument hemma. En hundraprocentig laddare ska
visa 42 V DC.
2. Vänd dig till din återförsäljare för eventuell reparation av
laddkontakt alternativt laddare.
Däck • Slang • Hjul • Punktering
Jag får regelbunden punktering trots byte av
slang, varför?
1. Kontrollera utsidan av däcket så att där inte finns några
flisor, spik eller liknande samt att ventilen är spänd.
2. Ta av däck och slang och kontrollera att inte det gröna
fälgbandet på fälgen är tvinnat. Kontrollera att inga vassa
föremål/skräp finns i fälgen som kan orsaka hål i slangen.
Fälgen/hjulet känns snett/skevt när jag cyklar,
varför?
1. Kontrollera att inte någon eker gått av eller att någon
nippel till ekern ligger och skramlar i fälgen.
2. Kontrollera att däcket sitter jämnt på fälgen så att däcket
inte har krängt över fälgen på något ställe. I detta fall släpp ut
luften i däcket och tryck till däcket där det har krängt över,
och pumpa sedan i luft igen.
3. Vänd cykeln upp och ned och kontrollera att hjulet sitter
rakt i ramen. Om inte, så resulterar detta i att hjulet rullar
snett. Utgå efter fälgen, inte däcket, när du kontrollerar
om hjulet sitter rakt.
Om jag lagar en punktering själv, vad bör jag
tänkapå?
1. Kontrollera insidan av däck och fälg efter smuts/spån eller
liknande som kan ha orsakat punkteringen. Kontrollera
även att fälgbandet inte är tvinnat/vridet utan att det ligger
rakt och sitter anpassat på fälgens insida.
2. Kontrollera att slangen inte är snurrad/vriden utan att den
går rakt inne i däcket. Annars kan det göra att däcket
krängs över fälgen.
3. När du monterar på hjulet på cykeln igen, tänk på att få
hjulmuttrar och brickor på rätt plats så som de satt innan
du tog av hjulet. Viktigast är framhjulet då axeln kan börja
snurra vilket kan resultera i att motorkabeln blir skavd och
i värsta fall går av. På bakhjulet är det viktigt att du även
fäster fotbromsarmen i ramen så som den satt innan du
skruvade av hjulet.
Vilken storlek på slang bör jag använda till era
cyklar?
1. Vår slangstorlek är: 40–622 och det är en 28 slang.
Kedja • Drev • Vevarmar
Min kedja hoppar konstant av, varför?
1. Troligen är kedjan för slak och måste justeras. Kontrollera
om den känns slak. Om så är fallet, ställ cykeln på
centralstödet. Lossa därefter växelväljaren från baksidan
med 10mm blocknyckel, hjulmuttrarna med 15mm
blocknyckel och till sist bromsarmen med 2st. 10mm
blocknycklar. När bakhjulet är löst drar du det bakåt så
att kedjan spänns och går att röra ca 10mm vertikalt,
samtidigt som du håller fokus på att hjulet sitter rakt
i ramen. Återmontera växelväljaren, hjulmuttrar och
bromsarmen.
2. Om kedjan har hoppat av flera gånger kontrollera att
magnetskivan inte har blivit skadad eller flyttats (se fråga 1
svar 2 under kapitlet Drivning).
Om min kedja töjs ut och blir längre då jag cyklar
mycket, kan jag göra den kortare?
1. Ja, kedjan är en förslitningsvara som vissa andra saker på
cykeln och den kan töjas ut om du cyklar mycket. Kedjan
har ett kedjelås som är enkelt att ta loss med tång. Du
behöver dock en kedjebrytare för att du ska kunna korta
den. Tänk på att du alltid måste ta bort minst 2 länkar för
att kedjelåset ska passa igen. Oftast brukar det räcka att
plocka bort 2 länkar. När du monterar tillbaka hjulet med
den kortade kedjan måste den gula hjulmutterbrickan
passa som den gjorde innan, gör den inte det så fungerar
det att vända på den.
Det känns som att jag har glapp i pedalerna när
jag trampar, varför?
1. Originalpedalerna är vikbara och det kan innebära att de
känns lite glappa eftersom det finns en rörlig del i dem.
2. Prova att använda en insexnyckel och dra åt båda
vevarna (de som pedalerna sitter fästa i).
3. Använd en 15mm blocknyckel för att spänna fast
pedalerna i vevarmen.
4. Har du fortfarande glapp och du misstänker att det inte är
pedalerna som orsakar det så kan det vara en feljustering
i vevlagret och då ber vi dig antingen kontakta din
återförsäljare eller en av våra verkstäder nära dig.
Växlar • Växelreglage • Baknav
Växlarna på min cykel fungerar inte, varför?
1. Ställ växelreglaget på styret i 2:ans växel. På höger
sida av bakhjulet sitter växelväljaren. Är växeln i 2:an så
ska punkten i växelväljaren vara mitt mellan de 2 gula
strecken. Är den inte det kan du justera detta där vajern
går in i växelväljaren. Skruva upp den lilla muttern och
skruva in eller ut hela skruven. När du är klar spänner du
bara den lilla muttern igen.
2. Har du bytt ditt stöd? Kontrollera så att du inte klämt fast
växelvajern under stödet.
3. Fungerar inte dessa lösningar, kontakta din återförsäljare,
vår serviceavdelning eller en av våra verkstäder nära dig.
Batterilås • Ramlås
Batterilåset går inte att låsa när jag har satt i mitt
batteri, varför?
1. För att kunna låsa fast batteriet kan du behöva flytta
batteriet någon millimeter samtidigt som du försöker låsa
tills att du hittar hålet där kolven ska gå in.
2. För att justera en sådan sak finns det 2 skruvar under
boxen (som batteriet dockas i). Du lossar skruvarna lite
lätt och trycker ihop boxen med batteriet (när den är låst)
och när du inte längre har något avstånd spänner du
skruvarna igen.
Lataa käyttöohje suomalainen (PDF, 0.36 MB)
(Mieti ympäristöä ja tulosta tämä käyttöopas vain, jos se on todella tarpeen)

Loading…

Arviointi

Kerro meille mielipiteesi Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä arvioimalla tuote. Haluatko jakaa tuotekokemuksesi tai kysyä kysymyksen? Jätä kommentti sivun alalaidassa.
Oletko tyytyväinen kohteeseen Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä?
Kyllä Ei
Arvostele tuote ensimmäisenä
0 äänet

Keskustele tuotteesta

Täällä voit jakaa mielipiteesi Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä:sta. Jos sinulla on kysyttävää, lue ensin huolellisesti käyttöohje. Käsikirjaa voi pyytää yhteydenottolomakkeellamme.

Lisää tästä ohjekirjasta

Ymmärrämme, että on mukavaa, että sinulla on paperikäyttöinen käyttöopas laitteellesi Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä. Voit aina ladata oppaan verkkosivuiltamme ja tulostaa sen itse. Jos haluat alkuperäisen käyttöoppaan, suosittelemme ottamaan yhteyttä osoitteeseen Off Course. He saattavat pystyä toimittamaan alkuperäisen ohjekirjan. Etsitkö laitteen Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä käyttöopasta toisella kielellä? Valitse haluamasi kieli kotisivuiltamme ja etsi mallinumero nähdäksesi, onko sitä saatavilla.

Tekniset tiedot

Tuotemerkki Off Course
Malli 31-1187
Kategoria Sähköavusteiset polkupyörät
Tiedostotyyppi PDF
Tiedoston koko 0.36 MB

Kaikki käsikirjat kohteelle Off Course Sähköavusteiset polkupyörät
Lisää Sähköavusteiset polkupyörät käsikirjoja

Usein kysytyt kysymykset kohteesta Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä

Tukitiimimme etsii hyödyllisiä tuotetietoja ja vastaa yleisiin kysymyksiin. Jos huomaat yleisissä kysymyksissä virheen, kerro siitä meille yhteydenottolomakkeella.

Kuinka usein minun pitäisi voidella polkupyöräketjuani? Todennettu

Normaalissa käytössä ketju on parasta voidella kerran kuukaudessa. Lisää tätä taajuutta raskaassa käytössä. Voitele myös matkan jälkeen rankkasateessa tai paljon pölyä.

Tästä oli apual (210) Lue lisää

Mikä on oikea rengaspaine polkupyörälle? Todennettu

Polkupyörän rengas on täytettävä melko voimakkaasti. Tarkka paine voi olla erilainen jokaiselle polkupyörälle ja merkille, mutta yleensä on hyvä käyttää vähintään 3,5 - 4,5 bar. Ihanteellinen paine ilmoitetaan usein renkaassa.

Tästä oli apual (178) Lue lisää

Mitä pyörän koko kertoo polkupyörästäni? Todennettu

Suuremmalla pyörällä voit kuljettaa enemmän etäisyyksiä yhdellä kierroksella. Ilman ylimääräisiä vaihteita tai muuta apua tämä maksaa usein myös enemmän vaivaa. Siksi ei ole totta, että suurempien pyörien polkupyörät menevät nopeammin.

Tästä oli apual (101) Lue lisää

Polkupyörän renkaat ovat tyhjät, vaikka en ole käyttänyt polkupyörääni pitkään, miksi näin on? Todennettu

Polkupyörän renkaat on valmistettu kumista. Tämä on luonnollinen tuote, joka on taipuvainen kuivumaan. Tämä voi johtua altistumisesta auringonvalolle tai pitkiä aikoja. Kuivunut rengas voi halkeilla tai laskea ensimmäisen ajon aikana.

Tästä oli apual (96) Lue lisää
Käyttöohje Off Course 31-1187 Sähköavusteinen polkupyörä

Liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät luokat