SPELET I KORTHET
Matcha dina brickor med de brickor som ligger
på bordet. Båda sirorna i hörnen ska matcha
varandra. Lägg ut 1 sierbricka per drag. Lägg
ihop sirorna på varje utlagd bricka och notera
summan (din poäng) efter varje drag.
Vissa av brickorna ingår i gurer som ger höga
bonuspoäng. Men vänta gärna med gurerna
tills alla har koll på hur man lägger ut brickor och
räknar poäng. Spelaren med högst poäng vinner.
SPELFÖRBEREDELSER
1. Tryck försiktigt ut brickorna ur
kartongarken. Spara de tomma
kartongarken, de är nu brickställ.
2. Lägg ut samtliga brickor på bordet med
sirorna nedåt. Blanda brickorna.
3. Ta 1 ställ (ett tomt kartongark) och 8
brickor per spelare (2 spelare). Ta 1 ställ
och 7 brickor per spelare (3-4 spelare).
4. Utse en protokollförare som noterar
spelarnas poäng efter varje drag.
Bestäm vem som börjar genom att ta varsin upp-
och nervänd bricka från bordet. Räkna ihop
sirorna på era brickor. Högst summa börjar.
Lägg tillbaka brickorna i potten och blanda runt.
För sedan brickorna åt sidan.
BÖRJA SPELA!
Du som börjar lägger en av dina brickor mitt på
bordet. Räkna ihop din poäng (summan av de tre
sirorna på brickan). Spelet fortsätter medsols till
nästa spelare som lägger en matchande bricka.
Båda sirorna på den aktuella sidan ska matcha
varandra för att draget ska bli godkänt. Du får
endast lägga ut 1 bricka per drag. Räkna ihop
och notera poängen.
Om du inte kan (eller vill) lägga ut en av dina
egna sierbrickor kan du istället ta nya brickor ur
potten:
• Du får ta max 3 brickor i samma drag. Lägg
ut direkt om du får en passande bricka.
• Varje sierbricka du tar från potten ger 5
minuspoäng. Kan du fortfarande inte lägga
ut efter tredje brickan blir det ytterligare 10
minuspoäng.
• Om du lyckas lägga ut så glöm inte räkna
poängen för brickan.
Några exempel:
Ta upp en bricka (-5) + lägg ut en bricka värd 9
poäng = 4 poäng i ditt protokoll
Ta upp två brickor (-10) + lägg ut en bricka
värd 9 poäng = 1 minuspoäng
Ta upp tre brickor (-15) + lägg ut en bricka
värd 7 poäng = 8 minuspoäng
Ta upp tre brickor utan att kunna lägga ut =
(5+5+5+10) 25 minuspoäng
Tar potten slut? Då får den som inte kan lägga en
bricka stå över sitt drag utan minuspoäng.
Kanske turen vänder till nästa drag?
VINN BONUSPOÄNG!
Spelets riktigt höga poäng ligger i att lägga den
sista brickan i en gur:
• Lägg sista brickan i Bron = 40 bonuspoäng
(Se gur F)
• Lägg sista brickan i Hexagon = 50
bonuspoäng (Se gur G)
• Lägg sista brickan i Dubbel Hexagon = 60
bonuspoäng (Se gur H)
• Lägg sista brickan i Trippel Hexagon =70
bonuspoäng (Se gur I)
Glöm inte poängen för den bricka som avslutade
guren!
SPELET SLUTAR
När en av spelarna lägger ut sin sista sierbricka
ELLER om ingen av spelarna kan lägga ut er
brickor är spelet slut.
Spelaren som först blev av med sina sierbrickor
får 25 bonuspoäng + summan av SAMTLIGA
sierbrickor som övriga spelare har kvar på sina
ställ.
Om ingen av spelarna kan lägga ut får varje
spelare räkna samman sina kvarvarande
sierbrickor på stället och dra av summan från
sin totalpoäng.
JÄMFÖR POÄNGEN!
Spelaren med högst poäng vinner
spelomgången. Om ni vill kan ni föra över
poängen till nästa spelomgång. Enligt Triominos
ociella spelturningsregler spelar man vidare
tills första spelaren når 400-poäng (ni spelar hela
spelomgången till slut).
NÅGRA SMARTA SPELTIPS
Har du era brickor på ditt ställ som matchar
varandra? Lägg då ut den första brickan där det
nns plats att lägga ut er.
Varje bricka har sin givna plats i gurerna som
ger bonuspoäng. Kolla alltid på bordet så att inte
brickan som avslutar en gur redan är utlagd
någon annanstans.
Har du en sierbricka som ingår i en hexagon?
Håll gärna på den och hoppas att en annan
spelare lägger ut den näst sista brickan, så att du
kan avsluta med din bricka och vinna
bonuspoängen.
LYCKA TILL OCH MYCKET NÖJE!
H
A
Poäng 1+3+4=8
B
Poäng 1+3+4=6
D
E
F
G
C
Poäng 3+2+2=7
Poäng 3+4+4+40=51
Poäng 5+5+1+50=61
Poäng 5+3+4+60=72
Poäng 1+1+3+70=75
I
SE
THE ORIGINAL
SPILLET KORT FORTALT
Match de lagte brikker på bordet. Begge tal i
hjørnet skal matche hinanden. Læg 1 talbrik pr.
træk. Læg tallene sammen på hver brik, der er
lagt. Notér summen (dine point) efter hvert træk.
Nogle af brikkerne indgår i gurer, som giver
høje bonuspoint. Men vent lidt med gurerne,
indtil alle har tjek på, hvordan man lægger
brikker og tæller point.
FORBEREDELSER
1. Tryk forsigtigt brikkerne ud af kartonarket.
Gem de tomme kartonark, de er nu
brikholdere.
2. Læg samtlige brikker ud på bordet med
tallet nedad. Bland brikkerne.
3. Tag 1 holder (et tomt kartonark) og 8
brikker pr. spiller (2 spillere). Tag 1 holder
og 7 brikker pr. spiller (3-4 spillere).
4. Vælg en spiller til at føre regnskab med
spillernes point efter hvert træk.
Tag 1 ekstra brik hver fra bunken. Regn pointene
sammen (= summen af de tre tal på brikken), og
sammenlign. Spilleren med est point får lov til
at starte. Læg brikkerne tilbage i bunken inden
spillets start, og bland brikkerne. Skub derefter
brikkerne ud til siden.
START SPILLET
Den, der begynder tager 1 talbrik, og lægger den
ud midt på bordet. Regn pointene sammen på
dine udlagte talbrikker. Spillet fortsætter med
uret til næste spiller, som lægger en matchende
brik. Begge tal i hjørnerne skal matche hinanden,
for at trækket godkendes. Du kan lægge 1 brik
pr. træk. Notér dine point efter dit træk!
Hvis du ikke kan (eller vil) lægge ud en talbrik,
når det er din tur, kan du i stedet for tage nye
brikker fra bunken. Sådan gør du:
• Tag maks. 3 brikker i dit træk. Læg brikken
med det samme, hvis du får en matchende
brik.
• Hver talbrik, du tager fra bunken, giver 5
minuspoint. Hvis du stadig ikke kan lægge
en brik efter den tredje brik, får du yderligere
10 minuspoint.
• Glem ikke at lægge brikkens point sammen -
hvis du har fået nogen!
Nogle eksempler:
Tag en brik (-5) + læg en brik med en værdi på
9 point = 4 point i dit pointregnskab
Tag to brikker (-10) + læg en brik med en
værdi på 9 point = 1 minuspoint
Tag tre brikker (-15) + læg en brik med en
værdi på 7 point = 8 minuspoint
Tag tre brikker uden at lægge nogen =
(5+5+5+10) 25 minuspoint
Er der ikke ere brikker i bunken? Spillere, som
ikke kan lægge ud, bliver sprunget over uden at
få minuspoint, hvis der ikke ndes ere brikker i
bunken. Måske er der mere held i næste træk?
VIND BONUSPOINT
Spillets rigtigt høje point opnås i gurerne. Sådan
lægges sidste brik, som afslutter en gur med
allerede udlagte brikker:
• Læg sidste brik i Bro = 40 bonuspoint
(Se gur F)
• læg sidste brik i Hexagon = 50 bonuspoint:
(Se gur G)
• Læg sidste brik i Dobbelt hexagon = 60
bonuspoint (Se gur H)
• Læg sidste brik i Tredobbelt hexagon = 70
bonuspoint (Se gur I)
Glem ikke at regne point med for den brik, som
afsluttede guren!
SPILLET ER FÆRDIGT
Når en af spillerne har lagt sin sidste talbrik ELLER
hvis ingen af spillerne kan lægge ere brikker er
spillet færdigt.
Spilleren, som først var uden talbrikker, får 25
bonuspoint + summen af SAMTLIGE talbrikker fra
de andre spilleres resterende brikker.
Hvis ingen af spillerne kan lægge brikker, skal
hver spiller tælle summen sammen på de
resterende talbrikker i sin holder og trække
denne sum fra sine samlede point.
SAMMENLIGN POINT
Spilleren med de este point vinder spillerunden.
Hvis I vil, kan I overføre pointene til den næste
spillerunde. I Triominos ocielle regler til
spilturneringer spiller man videre, indtil den
første spiller når 400 point. Først til 400 point
indebærer, at spillerunden og spillet afsluttes
som normalt.
NOGLE SMARTE SPILTIPS
Har du ere brikker, som matcher hinanden, når
det bliver din tur? Så kan det være klogt at lægge
den første brik der, hvor der ndes plads til at
lægge ere.
Hver brik har sin faste plads i gurerne, som giver
bonuspoint. Tjek altid, om der ndes brikker på
bordet, som afslutter en gur, der allerede er lagt
et andet sted.
Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at
vente med at lægge en talbrik, som indgår i en
hexagon. Måske lægger en anden spiller den
næstsidste brik, så du kan afslutte med din brik
og vinde bonuspoint.
HELD OG LYKKE OG GOD FORNØJELSE!
H
A
Point 1+3+4=8
B
Point 1+3+4=6
D
E
F
G
C
Point 3+2+2=7
Point 3+4+4+40=51
Point 5+5+1+50=61
Point 5+3+4+60=72
Point 1+1+3+70=75
I
DK
THE ORIGINAL
© 2018 BRIO AB/Alga
© 2018 Goliath BV, Vijzelpad 80, NL 8051 KR Hattem
© 2018 BRIO AB/Alga
© 2018 Goliath BV, Vijzelpad 80, NL 8051 KR Hattem
Triominos Qube instr_V1.pdf 1 03/10/2017 14:01
Keskustele tuotteesta
Täällä voit jakaa mielipiteesi Alga Triominos Qube:sta. Jos sinulla on kysyttävää, lue ensin huolellisesti käyttöohje. Käsikirjaa voi pyytää yhteydenottolomakkeellamme.